Strefa dekompresji – co zrobić, aby klient już od wejścia zbudował sobie dobre wrażenie o sklepie i zaczął realizować swoje potrzeby.
Czy wiesz, że 95% klientów zatrzymuje się dopiero po przejściu 1/3 sklepu?
Co to oznacza? Przestrzeń sklepu została źle zagospodarowana!
Strefa dekompresji – zajmująca zwykle od 2 do 5 metrów – to najważniejsze miejsce w sklepie. W tym miejscu klient wyrabia sobie opinię o sklepie w jakim się znalazł. Ważne jest odpowiednie „przywitanie” klienta – najlepiej „zaskoczenie” go czymś pozytywnym. Od tych pierwszych kilku sekund zależy, czy klient zwróci uwagę na towar i zdecyduje się na zakup lub przynajmniej zauważy np. wyjątkową jakość produktu czy bardzo dobrą promocję. W wielu sklepach w strefie wejścia pojawia się extra wystawka, przyciągający wzrok regał owocowo-warzywny lub pachnące chlebem stoisko piekarnicze.
Należy pamiętać o zasadzie merchandisingu odnoszącej się do początku drogi klienta po sklepie zwanej strefą dekompresji 4”Z” – oznaczającej Zatrzymaj, Zainteresuj, Zaproponuj, Zbuduj Opinie.
ZATRZYMAJ klienta – zgodnie z psychologią zachowań konsumentów, klient wchodząc do sklepu kieruje się wprost do produktu który sobie zaplanował i automatycznie pomija dużą jego cześć. Zaaranżowanie strefy dekompresji ma na celu zatrzymanie klienta tak, by nie poszedł od razu w głąb sklepu tylko aby się zatrzymał przed interesującym asortymentem i rozpoczął zakupy już od wejścia.
ZAINTERESUJ klienta – ważne by w strefie dekompresji znajdował się asortyment, na który klient zwróci uwagę. Nie może być tam niczego, co od dłuższego czasu zalega w sklepie lub bardzo wolno rotuje, gdyż z pewnością nie zainteresuje to klienta. Ciekawymi rozwiązaniami, które widziałem w sklepach były produkty sezonowe lub w bardzo korzystnych cenach. Najlepiej takie, które zainteresują jak najwięcej klientów.
ZAPROPONUJ – jest to zasada powiązana z wcześniejszą. Zainteresowanie klienta ma na celu zachęcenie go do zakupu danego produktu, który właśnie zobaczył i odkrył potrzebę jego posiadania. Strefa dekompresji dobrze zaprojektowana, z odpowiednim asortymentem może pomóc klientowi w przypomnieniu sobie, że czegoś potrzebuję lub klient może być zaskoczony promocyjną ceną soku, piwa czy pomarańczy i zdecyduję się za szybki zakup.
ZBUDUJ OPINIĘ o sklepie – właśnie opinia i odczucie klientów wyrabia się przy wejściu do sklepu. W strefie dekompresji warto pokazywać asortyment, który jest bardzo korzystny cenowo. Wówczas wielce prawdopodobne jest, że klienci zwrócą na niego uwagę, mając przy tym od razu dobre wrażenie dotyczące pozostałych cen w sklepie. Opinię o sklepie może budować również jakość ekspozycji. Jeżeli będzie tam pokazanych tylko kilka produktów i widoczne będą braki lub będzie to asortyment, który ma krótką datę przydatności to wielu klientów może zbudować sobie opinie o sklepie jako nie dotowarowanym lub z problemami ze sprzedażą.