
Wrażliwość cenowa
Wrażliwość cenowa to relacja między poziomem ceny, a gotowością do zakupu danego produktu. Na poziom wrażliwości cenowej konsumentów wpływa ma bardzo wiele czynników. Wśród najbardziej popularnych można wyróżnić m. in. poziom zarobków, świadomość konsumencka, wykształcenie, dostępność produktów/usług na rynku, udział ceny wyrobu w wydatkach globalnych konsumenta.
Poniżej przedstawiamy podział klientów ze względu na wrażliwość cenową wg. segmentacji stworzonej przez profesora Andrzeja Blikle. I tak, rozróżniamy kilka grup klientów:
- Łowcy niskich cen – to klienci, którzy przed wejściem do sklepu mają już rozeznanie ile powinni zapłacić za dany produkt, są na bieżąco z aktualnymi promocjami w gazetkach sklepowych. Bardzo rzadko uda się ich przekonać do zapłacenia wyższej kwoty za lepszy jakościowo produkt.
- Wierni – są lojalni raz wybranej marce lub sklepowi. Są przeciwieństwem łowców niskich cen. Czasami sprawdzają wartość lub jakość swoich ulubionych produktów/usług na rynku, ale tylko po to, żeby upewnić się, że warto nadal być „wiernym” danej marce lub sklepowi.
- Poszukiwacze wysokich wartości – przed dokonaniem zakupu, dokładnie sprawdzają produkt/usługę, szukają informacji i opinii, porównują z konkurencją. Są bardzo świadomymi konsumentami, są w stanie zapłacić więcej za wartościowy produkt/usługę.
- Wygodni – stanowią przeciwieństwo poszukiwaczy wysokich wartości. Nie są przywiązani do żadnej marki, są stosunkowo mało wrażliwi na ceną. Dla nich zakup ma być przede wszystkim szybki. Często robią zakupy w pobliżu miejsca zamieszkania, płacąc nieco więcej ale oszczędzając czas.
Z perspektywy właściciela punktu sprzedaży, ustalenie odpowiedniej polityki cenowej jest najważniejszym elementem w skutecznym zarządzaniu ceną. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat kształtowania polityki cenowej, skontaktuj się z nami. Zapraszamy też na szkolenie z pricingu.