
Co to jest merchandising?
Szczegółowy opis możesz przeczytać w tekście co to merchandising. Tutaj tylko zarysujemy temat. Istotą merchandisingu jest takie ułożenie asortymentu w sklepie, aby klient miał wygodę robienia zakupów oraz intuicyjnie podejmował decyzje odnośnie swoich potrzeb. W klasycznym podejściu możemy rozróżnić:
- field marketing,
- merchandising kategorii,
- ekspozycje producentów w punkcie sprzedaży.
Field marketing odnosi się przede wszystkim do organizacji powierzchni sklepu i maksymalnego wykorzystania potencjału placówki jako miejsca budowania wartości dla klienta.
Merchandising kategorii to z kolei ułożenie poszczególnych kategorii asortymentowych w taki sposób, aby klient szybko i łatwo mógł odkryć swoje potrzeby
Ekspozycje w punkcie sprzedaży są szczególnie ważne z punktu widzenia producenta. Muszą one wyróżniać się, być zgodne ze strategią produktu i umieszczone we właściwym miejscu w sklepie.
Co to jest field marketing?
Field marketing to użycie merchandisingowych zasad organizacji powierzchni sklepu w celu maksymalnego wykorzystania potencjału placówki jako miejsca budowania wartości dla klienta. Postrzeganie sklepu przez klienta zaczyna się od wyglądu sklepu z zewnątrz, jakości witryny i elementów wyróżniających sklep w otoczeniu.
Witryna powinna być zorganizowana zgodnie z ośmioma zasadami:
- identyfikacji,
- przyciągania,
- tła,
- wyróżnika,
- kontrastu,
- otwartości,
- sezonowości,
- przejrzystości.
Witryna to pierwszy element zapraszający klienta do środka – powinien być na tyle atrakcyjny, aby wciągnąć odbiorcę.
Gdy klient znajdzie się już w środku wówczas zaczyna działać kolejnych 15 zasad organizacji sklepu podzielonych na trzy obszary:
- „Kategoryzacja” to: kategoryzacja produktowa i specjalna, komplementarność, poziomy regałów oraz krzyż regału.
- „Strefy sklepu”, w których wyróżniamy: dekompresje, ruch prawostronny, osie widokowe, gorące i zimne miejsca w sklepie.
- „Organizacja ruchu klienta” w którym możemy zastosować następujące zasady: efekt trawnikowy, zasada wolnych pleców, odruch kolejkowy, ekspozycje wolnostojące oraz pułapki ciemności.
Stosując te zasady można efektywnie zarządzać potencjałem powierzchni. Ważnym elementem decydującym o postrzeganiu sklepu przez klienta jest również wizualizacja wewnętrzna, która stanowi kluczowy efekt budowania wartości miejsca sprzedaży.
Przeczytaj również czym jest trade marketing.