
Jak zorganizować aptekę, aby była wygodniejsza dla klienta i przynosiła wyższe zyski?
Zarządzenie w farmacji to kluczowy element, wpływający zarówno na zadowolenie pacjentów, jak i wyniki finansowe placówki. Nie wystarczy bowiem atrakcyjny wygląd apteki i dobre wyposażenie. Ogromną rolę odgrywa zaplanowanie przestrzeni, wyznaczające skuteczność intralogistyki apteki. Szczegółowe i przede wszystkim sprawdzone zasady zarządzania warto poznać na szkoleniach farmaceutycznych.
Osoby zakładające lub prowadzące aptekę, nie mogą zakładać odniesienia sukcesu w branży, jeśli odpowiednio nie rozplanują w niej miejsca. Na szkoleniach dla aptek ważną częścią jest sposób rozłożenia kolejki pacjentów. Badania udowadniają, że klienci częściej ustawiają się w ruchu odwrotnym względem ruchu wskazówek zegara. To tylko jedna z ważnych informacji, które można poznać na profesjonalnym szkoleniu dla farmacji!
Planując przestrzeń w aptece należy kierować się wieloma zasadami. Istotne jest wyeliminowanie tzw. martwych punktów, zarządzanie strefą dekompresji oraz wykorzystanie efektu kolejkowego. Pierwsze zjawisko polega na tym, że w aptece istnieje miejsce niezagospodarowane lub zagospodarowane, lecz w praktyce w ogóle niewykorzystywane. Należy pamiętać, że każdy metr kwadratowy to konkretne miesięczne koszty utrzymania placówki. Strefa dekompresji to z kolei obszar, w który klient od razu wkracza po wejściu do apteki. Ma on strategiczne znaczenie – musi wprowadzić w atmosferę farmacji i być odpowiednio zaangażowany, aby zwrócić uwagę pacjenta na różne produkty. Trzecia kwestia, czyli efekt kolejkowy, w olbrzymim skrócie polega na tym, aby wykorzystać psychologiczne aspekty czekania do okienka. Ustawienie pomieszczenia powinno być takie, by naturalnie formowała się kolejka pacjentów wzdłuż proponowanych produktów. Zauważalne jest, że jeśli odpowiednio zarządzi się dwiema ostatni płaszczyznami, to pierwszy problem, tj. „martwe punkty”, automatycznie nie będą występowały. O tym, jak w praktyce można to zrobić, trzeba się już przekonać na indywidualnym szkoleniu farmaceutycznym dla aptek.
Merchandising dla aptek i szkolenia dla farmacji – czy warto się na nie zdecydować?
Poznanie branżowej i nawet naukowej literatury przedmiotu nie pozwoli na implementację praktycznych rozwiązań. Główną zaletą szkoleń jest indywidualne dopasowanie treści do konkretnej sytuacji. Dzięki temu można uzyskać realne efekty w zakresie wzrostu sprzedaży, rozpoznawalności, a także komfortu pacjentów, który jest bardzo ważny.
Szkolenia dla aptek w zakresie szeroko rozumianego zarządzania i merchandisingu odpowiadają na wiele kluczowych pytań. Do niektórych należy to, w jaki sposób rozłożyć kategorie tematyczne i specjalne? Jak ocieplić atmosferę wnętrza, by skłaniała do zakupów? Jak uzyskać efekt obfitości i wykorzystać tzw. gorącą strefę w aptece (miejsce, znajdujące się najbliżej okienka)?
Jak więc widać na powyższych przykładach, szkolenia mają bezpośrednie przełożenie na możliwość zaimplementowania skutecznych rozwiązań. Bywa i tak, że dana apteka wygląda atrakcyjnie, ma nawet swoich klientów. W ujęciu długoterminowym bez właściwego zarządzania nie będzie ona mogła liczyć nie tylko na sukces, ale prawdopodobnie także przetrwanie.